Последно посещение: Чет Дек 08, 2016 10:04 pm Галерия Галерия   Дата и час: Чет Дек 08, 2016 10:04 pm




 [ 3 мнения ] 
Витамините 
Автор Съобщение

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Витамините
Витамините са специфични органични, жизнено необходими за човека вещества. Те оказват действие върху редица жизнени процеси: растеж, развитие, обмяна на веществата и физиологичното състояние на организма.
Освен това те повишават имунната устойчивост, стимулират образуването на кръвни клетки и функционирането на черния дроб и жлезите с вътрешна секреция, повлияват възбудителните и задържащите процеси в централната нервна система и др.

Необходими са за правилното усвояване на основните хранителни вещества и химичната активност на ензимите.

При пълна липса на даден витамин в храната настъпва състояние, наричано авитаминоза - то е опасно за здравето и води със себе си сериозни усложнения.

В България авитаминозите са рядко срещано явление и се срещат само при общо недоимъчно хранене.

Хиповитаминозата е състояние, в което организмът изпада при недостатчно количество на един или повече витамини в храната.

Тя е по-честа при хронични инфекциозни болести, когато потребността от витамини е общо увеличена, и при нарушения в чревната резорбция.

Витамините се разделят на две големи групи: мастно- и водноразтворими.

Към мастноразтворимите спадат витамини A, D, E, K и F, а към водноразтворимите - витамин C, витамините от B-групата: B1 (тиамин), B2 (рибофлавин), В6 (пиридоксин), B12 (цианкобаламин) и др., PР (никотинамид), пантотенова киселина, биотин, фолиева киселина, холин и др.

_________________
i`m gonna tell God everything


Чет Юни 13, 2013 12:38 pm Профил Галерия на потребителя

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Витамините
Витамин Р – укрепва кръвоносните съдове


Витамин Р е водоразтворим и е част от т.нар. С-комплекс. Състои се от няколко биофлавоноиди – рутин, цитрин, цептрин, хесперидин, флавон и др.

Витамин Р е необходим за усвояването на витамин С от организма и предотвратяването разрушаването на витамин С чрез окисление.

Наименованието на витамина идва от основното му свойство – намаляване на капилярната пропускливост (Р – Permeability – пропускливост).

Действието му в организма не е изяснено.
Допуска се, че недоимъкът на витамин Р играе роля при болестни състояния, при които съществува повишена пропускливост на капилярите за белтъчните вещества, напр. при хепатит, нефрит, плеврит, гастрит и др. Той намалява повишената пропускливост на капилярите.

Има хормоноподобен ефект и спомага за разпадането на адреналина.

Витамин Р е важен за поддържането на кръвоносната система в добро състояние, както и за усвояването на витамин С от организма и недопускането да се окисли.
При недостиг на витамин Р се наблюдават подобни ефекти както при витамин С: умора; кървящи венци, мускулни болки, напуквания по краищата на устата и др.
Не се наблюдава предозиране, защото организмът изхвърля ненужните количества с урината, а и нито един от биофлавоноидите не е токсичен.

Витамин Р е има силно антиоксидантно, антиалергично, антивирусно действие, подобрява кръообръщението и подсилва здравината на кръвоносните съдове и еластичността на стените им. Помага при разширени вени, кървящи венци, световъртеж, горещи вълни при навлизане в критическата възраст (особено в комбинация с витамин D), хронична венозна недостатъчност, хемороиди, изгаряне и лъчева болест. Витамин Р предпазва от натъртвания, отоци и инфекции, има болкоуспокояващ ефект при спортни травми, укрепва и поддържа здрава съединителната тъкан. Прилага се още при лечение на ревматизъм, хипертония, стомашна язва, при отравяне.

Източник са най-вече плодовете с тъмночервено до черно оцветяване, като най-високо е съдържанието му в аронията, черната черница, касиса, вишните. Съдържа се и в корите на цитрусовите плодове –лимони, портокали, мандарини, грейпфрути. Богати на витамин Р са също червеното вино, живата бира, кафето и шоколада, булгура.

Липсата на витамин Р води до обща слабост, умора, липса на сили за физическа дейност, честа поява на синини и кръвоизливи, кървене от венците, мускулна слабост, напуквания по краищата на устата.

Казано на съвсем ясен език - симптомите при недостиг наподобяват много тези на недостиг на витамин С. И тъй като той е основата за усвояване на вит.С от организма е необходим за цялостното здраве на човек.

_________________
i`m gonna tell God everything


Чет Юли 04, 2013 7:27 am Профил Галерия на потребителя

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Витамините


Витамин K

Витамин К (Phytonadione)
е мастно разтворим витамин, който се среща в природата в две форми- като витамин К1 в растенията и като витамин К2, който се синтезира в стомашно-чревния тракт на бозайниците и се отлага в тъканите. Витамин К3 е синтетичен.

Най-важната функция на витамин К е, че той помага при съсирването на кръвта. Това става чрез сложна химическа реакция, която превръща протромбина в кръвта на тромбин. Резултатът от тази реакция е образуването на кръвен съсирек, който не позволява кръвоизлив. Поради тази причина хората, които са на разредители (антикоагуланти) са инструктирани да се ограничават в своя прием на витамин К.

Витамин К е от съществено значение за предотвратяването на вътрешно кървене и кръвоизливи. Той спомага в посока на намаляване на прекомерния менструален поток при жените. Този витамин е важен за нормалното функциониране на черния дроб. Той е също участват в дейности на тъканите произвеждащи енергия, в частност тези на нервната система.

Витамин К помага на организма да абсорбира полезния минерал калций. Скорошни проучвания показват, че витамин К може да помогне за предотвратяване или лечение на остеопороза и на загубата на костна плътност. Ако имате фамилна анамнеза за остеопороза, важно е да бъдете сигурни, че запазвате здрави нива на витамин К.

Скорошни проучвания показват, че витамин К също има превантивни и ползи за лечението на рак. Няколко проучвания с хора са показали, че витамин К може да има противоракови ефекти. Витамин К също така да предотвратява уплътняването на артериите, което помага в превенцията на болест на сърцето и сърдечна недостатъчност.
Витамин К2 е по-ефективен от витамин К1 по отношение на изграждането на костите. При него за разлика от витамин К1 се наблюдава и ефект да намалява вредния холестерол и да подтиска развитието на атеросклероза. Витамин К2 може да предпази от фрактури и поддържа плътността на лумбалните кости при остеопороза. Витамин К2, комбиниран с витамин D и калций се изписват при терапията и превенцията на остеопороза.

Витамин К се формира от чревни бактерии, но допълнително витамин К се осигурява чрез храната. Витамин К може да си набавим от рибено масло, черен дроб, яйца, прясно мляко, кисело мляко, сини сливи, соя, тиква, домати, ягоди, моркови. Витамин К се намира най –много в листата на дивия кестен.

Най-често се среща в зелено листните зеленчуци, като спанак, коприва, карфиол, люцерна, зелено цвекло, грах, магданоз, лук, бамя, маруля, броколи, брюкселско зеле, зеле, морски водорасли, спанак, зелена ряпа, аспержи, глухарче, цикория. Значителни дози на витамин К се срещат и в сушени подправки като босилек, люспи от целина, кориандър, майорана, риган, магданоз, мащерка.

Зелени и листни зеленчуци
Те се считат за отличен източник на витамин K. Препоръчителната дневна доза от този витамин е 120 mcg (микрограма). За справка вареното къдраво зеле съдържа около 1000 микрограма в една купичка. Същото количество спанак съдържа 1027 микрограма, а зелените листа от ряпа – 850 микрограма.
Сушени сини сливи
Чудесно предложение в хранителния ни прием, ако искаме да се снабдим с витамин K, фибри, желязо и цинк. В 100 г сушени сливи се съдържат около 60-80 микрограма витамин K, което е повече от половината от препоръчителната дневна доза.

Краставици
Един от най-консумираните зеленчуци у нас също може да се похвали с добри запаси от витамин K (в 100 г се съдържат около 70-80 микрограма). Същият грамаж кисели краставички пък ни доставя 77 микрограма от витамина. Трябва да внимаваме с прекомерното количество натрий в тях обаче, защото при приготвянето им обичайно се използва твърде много сол, която повишава кръвното налягане.
Праз лук
Известен е още като пролетен лук, а в 100 г от него ще открием 207 микрограма витамин K.

Ето и колко е оптималната дневна доза витамин K:
за деца – 30 микрограма;
за жени – 90 микрограма;
за мъже – 120 микрограма.

_________________
i`m gonna tell God everything


Вто Окт 01, 2013 7:05 am Профил Галерия на потребителя
 [ 3 мнения ] 


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: CommonCrawl [Bot] и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
Powered by phpBB , Almsamim WYSIWYG © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Превод: Ioan Arnaudov